Clădirile reprezintă un produs social și cultural, fiind totodată cea mai mare aspirație a societății. Cantități considerabile de bani, timp și efort sunt investite în construirea clădirilor, dar ce se întâmplă după ce acestea au fost ridicate?

Clădirile reprezintă obiecte omniprezente care influențează atât oamenii, cât și convingerile și aspirațiile lor, iar odată construite, aceste structuri rezistă decenii întregi.

Având în vedere schimbarea și evoluția tot mai rapidă a lumii și a populațiilor din zonele sale urbane, care au explodat în ultimii ani, nevoia de clădiri noi a continuat să crească. Cu toate acestea, adâncimea de gândire și de planificare care intră în etapa de „proiectare și construcție” se răsfrânge rar în faza de post-construcție a operațiunilor zilnice ale acestor imobile. De ce se întâmplă acest lucru? Din cauza gândirii noastre prea limitate atunci când vine vorba de rezolvarea problemelor?

Numeroase cercetări indică faptul că se cheltuiesc de cinci până la șase ori mai mulți bani pe costurile operaționale ale unei clădiri, decât pe costurile de construcție. În timp ce majoritatea altor industrii au suferit o transformare extraordinară datorită inovațiilor de procese și de produse în ultimele decenii, sectorul construcțiilor și al ingineriei a ezitat să adopte pe deplin cele mai recente oportunități tehnologice.

Cu ajutorul IoT și machine learning, dinamica funcționării și menținerii unei facilități se schimbă, influențând de asemenea modul în care trăim experiențele din clădiri. Tehnologia poate fi folosită în prezent pentru a conecta în timp real cele trei părți integrale ale unei clădiri – oameni, sustenabilitate și mașini/echipamente, pentru a ajuta mediul construit să atingă o eficiență continuă în cadrul portofoliilor.

Iată trei domenii majore în care tehnologia poate rezolva cele mai grave probleme cu care se confruntă managerii de instalații, proprietarii de clădiri și chiriașii.

Clădirile și oamenii

Imobilele comerciale sunt mărfuri de foarte mare valoare în ziua de astăzi. Concurența este ridicată, iar rentabilitatea investiției (ROI) este esențială, în special pe piața imobiliară, unde variația costurilor poate ieși din control în mod dramatic. Fiecare proprietar de clădire vrea să aibă dotări mai bune ca în clădirea ”vecinului” de lângă. Găsirea chiriașilor buni și păstrarea lor fericită este o misiune critică, deoarece afectează în mod direct ciclurile de investiții. Și pentru a realiza acest lucru, totul se reduce la asigurarea experiențelor și a necesităților pe care chiriașii pun de obicei accentul.

De exemplu, o unitate de tratare și circulare a aerului defectă (air-handling unit – AHU) poate afecta în mod semnificativ productivitatea la locul de muncă a unei afaceri, prin distribuirea unui aer prea rece sau prea cald care nu corespunde climatului exterior. În ciuda faptului că imobilul respectă toate normele și codurile de construcție și operare în vigoare, proprietarii de CRE (imobiliare comerciale) au deloc sau doar foarte puține mecanisme pentru a răspunde și sprijini aceste standarde datorită sistemelor de management al clădirilor vechi care sunt reactive și inflexibile. O clădire bine întreținută are un efect crucial atât asupra mediului, cât și asupra continuității afacerii chiriașilor, având un impact puternic asupra percepțiilor utilizatorilor finali și, prin urmare, sporind valoarea reală și percepută a proprietății.

CRE-urile s-au bazat mult timp pe benchmarking comparativ și pe tendințele pieței sau pe automatizarea de la furnizorii tradiționali, lucru care lasă de dorit în fața noului tip de management modern și predictiv. Este timpul ca proprietarii de CRE să înceapă să privească spre tehnologia bazată pe software pentru a-și gestiona portofoliul, chiar și în scenariile în care există mai mulți contractori FM și sisteme de automatizare (BAS) diferite. Acest lucru nu numai că îi va ajuta să îmbunătățească economia de investiții, ci și să le asigure o experiență superioară chiriașilor.

Clădirile și sustenabilitatea

Clădirile sunt responsabile pentru aproape 40% din consumul de energie din lume. În ciuda mai multor tentative de modificări a proceselor de operare și chiar a unor încercări de automatizare pentru a reduce consumul excesiv de energie al clădirilor, niciuna dintre aceste soluții nu a ieșit în evidență prin implementarea ”sustenabilității” ca și o practică de zi cu zi.

Să examinăm puțin modul în care funcționează sistemele tradiționale de gestionare a clădirilor (BMS). Cantități masive de date privind energia rămân blocate în cadrul numeroaselor mașini producătoare de energie și a sistemelor de automatizare asociate acestora. Aceste date complet nestructurate ”îngroapă” informații utile, care altfel ar putea ajuta la optimizarea operațiunilor și la creșterea rapidă a eficienței energetice în cadrul unui portofoliu de clădiri.

Trecând mai departe la situația zilelor noastre, era clădirilor inteligente și a proceselor de automatizare bazată pe software software-ului este menită să transforme eficiența operațională a clădirilor, începând cu urmărirea modelelor de consum și identificarea potențialelor problemelor, până la îmbunătățirea productivității forței de muncă și îmbunătățirea experienței ocupanților. Cu autorul aplicațiilor bazate pe IoT, ceea ce anterior a fost un tracker de consum lunar pe o foaie de calcul în Excel, poate fi acum o notificare instantanee pe un dispozitiv mobil atunci când energia depășește linia de bază (de ieri) în situl clădirii A, din cauza faptului că „un răcitor de lichid are câteva țevi fisurate”. În același timp, echipele de instalații pot primi imediat o comandă de lucru și o pot adresa, ”înarmați” cu setul corect de informații în mână, chiar înainte ca problema să poată afecta experiența chiriașului.

Clădirile și mașinăriile

Clădirile sunt structuri complexe, iar o adevărată flotă de mașini și echipamente este necesară pentru menținerea funcționării fără probleme a acestora. În acest context, tehnologia a fost existat în clădiri de multă vreme, sub forma sistemelor de management al clădirilor și a sistemelor de automatizare. Cu toate acestea, această multitudine de senzori diferiți, echipamente electromecanice și instrumente de comandă pentru HVAC (încălzire, ventilație și aer condiționat), iluminat, siguranță de incendiu, securitate și multe alte sisteme au adus cu sine propriile provocări. În mod tradițional, aceste sisteme au fost concepute astfel încât să fie localizate și de natură autonomă, fără ca schimbul de informații între ele să fie necesar. De exemplu, o problemă cu o unitate AC ar fi rezolvată doar în cadrul program de întreținere de rutină, atunci când aceasta deja ar fi generat costuri suplimentare din cauza uzurii premature a echipamentului și ar fi cauzat probleme cu impactul asociat asupra experienței chiriașului și al productivității la locul de muncă.

În schimb, cu ajutorul aplicațiilor IoT (Internet of Things), cantitatea enormă de date generate de aceste sisteme poate fi acum monitorizată și analizată, astfel încât să poată fi declanșate acțiuni în timp real, în caz de nevoie. Mai mult decât atât, echipele FM pot rămâne cu un pas înainte, deoarece știu când se apropie pragul de întreținere al echipamentelor, pot obține informații utile studiind modelele de funcționare și pot acționa preventiv, înainte de apariția unei defecțiuni.

Dacă dorim să înțelegem clădirile, oamenii și mediul cu care acestea interacționează, trebuie să începem să dezvoltăm ”intenția” de a le îmbunătăți pe termen lung funcțiile zilnice.

Prin intermediul tehnologiilor IoT și ”machine learning”, abilitatea de a captura, analiza și utiliza cantitățile masive de date deja existente în cadrul sistemelor BAS reprezintă o oportunitate fantastică de a aborda punctele cele mai comune, dar și mai dureroase, din cadrul facilităților. Tehnologia condusă de software va continua să schimbe cu adevărat modul în care oamenii și clădirile interacționează.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here