Într-o lume saturată informațional, știrile cu privire la accidentele de muncă sunt relativ frecvente, de cele mai multe ori acestea ținând prima pagină în mass-media. Cazurile sunt variate dar cu un anumit grad de repetativitate în funcție de atribuțiile personalului în cauză sau a domeniului în care acesta activează. Prevalează, din motive lesne de înțeles, industriile grele, miniere, de construcții, de muncă la înălțime și altele asemenea, caracterizate printr-un coeficient crescut de risc față de activitățile mai convenționale, cum ar fi, de exemplu, cea de birou.
Chiar dacă spațial și temporal accidentele de muncă diferă, ele au în esență un numitor comun, o caracteristică definitorie, fiind exemple, uneori tragice, a ceea ce se întâmplă atunci când în cadrul unei organizații cultura de siguranță nu există sau este insuficientă ori ineficientă.
Ce este cultura de siguranță?
Cultura de siguranță este o sub-componentă a culturii organizaționale.
Dacă definim cultura organizațională ca fiind un set de valori, cutume, atitudini, standarde de comportament, convingeri, obiective și modalități de acțiune existente la un moment dat într-o organizație, care influențează atât modul de raportare a fiecărui membru la organizație, cât și modul în care organizația funcționează în mod regulat, atunci putem defini cultura de siguranță ca fiind acea parte a culturii organizaționale cu impact direct asupra siguranței fiecărui membru în parte. Așadar, importanța culturii de siguranță într-o organizație rezidă în însăși valoarea esențială pe care trebuie să o protejeze, anume siguranța persoanei.
Necesitatea unei culturi de siguranță și cum se construiește
Rolul esențial în această privință revine managementului. El este cheia pentru construirea unei puternice culturi de siguranță.
Acesta trebuie să înțeleagă atât importanța intrinsecă a siguranței membrilor organizației, cât și faptul că promovarea unor politici de siguranță alimentează un mediu de încredere în organizație și conduce în mod automat la valori pozitive în planul psihologic al membrilor acesteia, având ca rezultat direct nu numai o aderare și mai strânsă a acestora la organizație, cât și o productivitate îmbunătățită.
Și în acest context, managementul trebuie să aplice aceleași politici ca pentru orice altă problematică organizațională: să inspire, să conducă prin exemplu, să stabilească o comunicare deschisă și transparentă, pe toate palierele ierarhice, să recompenseze meritele dar și să aplice sancțiuni, acolo unde acestea se impun.
Cum se construiește o cultură de siguranță?
În mod clar, gradul de dificultate diferă de la o organizație la alta, în principal în funcție de natura activității desfășurate. Dar mai sunt și alte criterii de luat în considerare, ce țin de anumite specificități locale, particularități socio-economice, constrângeri legale, gradul și natura pregătirii membrilor organizației, etc. Cu toate acestea, la modul esențial, se pot decela patru coordonate principale, imperativ necesare cauzei de față:
Documentează. Întocmește și păstrează o documentație cât mai obiectivă, detaliată și clară a fiecărui eveniment, cu specificarea obligatorie a circumstanțelor, persoanelor implicate, consecințelor, precum și a oricăror altor detalii pe care le vei considera necesare, de la caz la caz.
Analizează. Pe baza documentației întocmite, analiza este obligatorie, altfel vei avea doar o arhivă inutilă. Numai analizând în detaliu evenimentele din trecut, încadrându-le în categorii, identificându-le elementele definitorii și cauzele, vei putea sa creezi apoi tipare cât mai clare și mai aproape de realitate. Iar acest fapt te va ajuta să poți preveni pe viitor evenimente similare sau cel puțin să le limitezi efectele.
Implementează. Documentarea și analiza vor avea un impact minor daca nu vei și implementa rezultatele acestora în organizație. Chiar dacă ți se pare că o eventuală schimbare ar fi nesubstanțială față de situația anterioară, totuși fă-o. S-a dovedit de cele mai multe ori că, în acest domeniu, până și cele mai mici diferențe pot modifica semnificativ un rezultat final.
Actualizează. Pe lângă cele de mai sus, fii tot timpul la curent cu tendințele locale și mai ales globale și cu siguranță vei găsi elemente importante pe care să le adaptezi la necesitățile organizației tale. Informează-te în permanență. Participă la evenimente de profil. Apelează la consultanți dacă este cazul. Rațiunile financiare trebuie să fie secundare în raport cu siguranța membrilor organizației tale.