Articol apărut în ediția tipărita FM Magazin Noiembrie 2018, versiunea digitală aici:

Facility Focus: ROFMA

Cristian Vasiliu, Director General al ROFMA, despre piața de Facility Management din România, dar și despre proiectele Asociației Române de Facility Management, considerate a avea un impact major asupra business-ului din acest domeniu.

Cum arată piața de Property & Facility Management în momentul de față? La ce să ne așteptăm în viitorul apropiat?

Statistic vorbind, conform ultimelor date anuale disponibile, la nivelul anului 2017 erau active în țara noastră peste 8.000 de firme, dimensiunea valorică a pieței de FM, ilustrată prin totalul cifrei de afaceri, ridicându-se la 7,8 miliarde de lei și reprezentând 0,7% din PIB-ul României. În ceea ce privește volumul forței de muncă active în FM, acesta se ridica, în aceeași perioadă, la un total de 165.000 de persoane, ceea ce reprezintă în jur de 2,5% din numărul angajaților în economia națională. Ponderea cea mai mare o constituie angajații în serviciile de pază și securitate, urmând cei din serviciile de curățenie.

Ce înseamnă acest lucru? Având în vedere dinamica economiei naționale în ansamblu și evoluția sectorului imobiliar în special, am încredere că domeniul Facility Managementului rămâne pe trend-ul ascendent stabilit în ultimii 10 ani. Din multitudinea de factori stimulativi aș menționa modernizarea și dezvoltarea în ritm alert a fondului imobiliar în ansamblu, necesitatea creșterii profesionalizării și specializării serviciilor și activităților FM în linie cu exigențele proprietarilor și utilizatorilor spațiilor moderne și nevoia stringentă de calitate și performanță ridicată în mentenanța sustenabilă a acestor spații.

Workplace Management și digitalizarea în Facility Management

Un alt trend major îl reprezintă importanța tot mai mare acordată managementului locurilor de muncă (Workplace Management), în sensul optimizării, personalizării și, dacă vreți, afectivizării spațiilor de lucru, urmărindu-se, atât creșterea productivității, cât și fidelizarea angajaților eficienți. Alte tendințe care se impun în FM-ul actual sunt digitalizarea cu toate componentele sale IoT (Internet of Things), Big Data, sau Machine Learning, motiv pentru care ediția de anul acesta a ROFMEX s-a desfășurat sub sloganul Smart Digitizing Places.

Cum influențează ROFMA mediul de afaceri românesc?

Suntem unicul reprezentant al specialiștilor care își desfășoară activitatea în domeniile Facility Management, Workplace Management și Property Management din România. Misiunea noastră, a Asociației Române de Facility Management, este să reprezentăm, să susținem și să promovăm interesele acestei comunități profesionale. Cum facem acest lucru? Prin definirea standardelor și normelor în FM-ul românesc, prin dezvoltarea cadrului educațional, dar și a celui informațional și legislativ. Construim o platformă de comunicare de specialitate pentru membrii noștri și o interfață valoroasă între comunitatea specialiștilor și autoritățile locale și naționale.

Definim standardele și normele în domeniu

ROFMA a avut și are o contribuție recunoscută în evoluția FM-ului românesc, concretizată printr-o serie de realizări majore la nivel organizațional, precum includerea în 2013 a ocupației de Manager de Facilități în Codul Ocupațional din România – țara noastră fiind una dintre puținele din UE care recunoaște această ocupație – și, ulterior, aprobarea oficială a Standardului Ocupațional al Facility Managerilor.

De asemenea, codul de etică la care aderă membrii ROFMA funcționează ca un bun exemplu pentru întreaga comunitate FM din România.

Creăm punți de comunicare între reprezentanți ai firmelor, specialiști și autorități

În octombrie 2009, la câteva luni de la înființare, am devenit membri ai EuroFM, o rețea de peste 80 de organizații cu focus pe Facility Management, în mai mult de 15 țări europene, reprezentând asociații (naționale) profesionale, institute de educație și cercetare și organizații corporatiste. Astfel, ne-am alăturat misiunii EuroFM de diseminare a cunoștințelor și noutăților din FM și de susținere a progresului în practică, educație și cercetare.

De altfel, printre obiectivele principale ale ROFMA se numără promovarea domeniilor Property, Facility și Workplace Management și crearea unei viziuni unitare și inovatoare asupra lor. Ajutăm la diseminarea noilor tehnologii și tendințe, a Know How-ului Internațional, realizăm analize comparative și studii privind structura și dinamica pieței de FM din România.  

Punem toate aceste resurse valoroase, împreună cu informații legate despre activitatea ROFMA, la dispoziția întregii comunități de FM românești pe canalele noastre de comunicare: site-uri (www.rofma.ro și www.rofmex.ro), newslettere, conturile de social media: pagina de Facebook a Asociației și a ROFMEX, grupul LinkedIn, canalul de știri de pe Twitter și pagina de resurse video de pe Youtube.

O componentă esențială a activității ROFMA este evenimentul ROFMEX, acum la ediția a doua, care se confirmă ca emblematic pentru întreaga industrie de FM la nivel central și est european. Vedem ROFMEX ca un real  „Quantum Leap” în evoluția FM-ului românesc. Este un eveniment original și unic în felul său, cuprinzând expoziția de echipamente, produse, tehnologii și soluții pentru Facility Management și servicii suport, conferința internațională, cursurile specializate și Experience Area.

Prin structura sa, ROFMEX este orientat către nevoile reale, concrete ale pieței, oferind o platformă de promovare, atât pentru furnizorii de echipamente, produse, tehnologii și soluții, cât și pentru beneficiarii acestora, pe plan intern și internațional. Produsele și serviciile prezentate au aici cea mai eficientă expunere către o audiență specializată – Corporate Facility Manageri și alți decidenți care gestionează bugete de milioane de euro anual. Conferința Internațională beneficiază, cum știți, de prezența unor speakeri cu reputație globală, personalități de referință în domeniu, dar și de expertiza specialiștilor români care și-au consacrat deja un nume în FM. De asemenea, evenimentul reprezintă modalitatea profesionistă și eficientă de interacțiune competițională și diseminare de Know-How prin dezbateri ce abordează cele mai recente evoluții și tendințe la nivel internațional.

Formăm specialiști în FM

Formarea specialiștilor în domeniu și educarea pieței sunt esențiale, atât în creșterea calității serviciilor prestate, cât și în afirmarea unor noi meserii, recunoscute la nivel internațional și tot mai căutate la noi în țară.

Ca organizație reprezentativă a sectorului, numărând în acest moment 77 de membri, dintre care 40 de persoane juridice și 37 de persoane fizice, Asociația Română de Facility Management și-a stabilit ca scop prioritar dezvoltarea unei platforme educaționale proprii sectorului de Facility Management, un program care are la bază o viziune pe termen lung de creștere a competențelor în acest domeniu. Activitățile concrete ale acestuia se împart în două categorii, adresate, atât furnizorilor de servicii de Facility Management, cât și beneficiarilor acestor servicii (proprietari de clădiri, corporații multinaționale, bănci, furnizori de servicii de infrastructură sau lanțuri de retail). Prima categorie se referă la învățământul vocațional pe care ROFMA dorește să îl dezvolte prin cursuri organizate pentru pregătirea specialiștilor în domeniu. A doua categorie se referă la ansamblul de workshop-uri, seminare și mese rotunde axate pe teme specifice, menite să promoveze în România cele mai noi tehnologii, proceduri și aplicații la nivel mondial.

Cel mai important produs educațional al ROFMA îl reprezintă cursul autorizat de specializare organizat în colaborare cu REUG – Real Estate User Group din cadrul Universității Tehnice din Viena. Prin intermediul acestuia, am certificat în perioada 2013-2018, în jur de 150 de specialiști în Facility Management, de la peste 50 de firme – iar numărul lor crește de la an la an. Cele 4 module ale cursului acoperă toate domeniile ce compun Managementul de Facilități ca abordare holistică.

Cursul le-a oferit participanților o mai bună înțelegere a tuturor proceselor de FM, contribuind la dezvoltarea unui limbaj comun în domeniu.

Pe lângă acest curs, din 2015 organizăm și cursuri pro bono de inițiere în Facility Management – absolvite până în acest moment de peste 400 de persoane aflate în diferite etape de dezvoltare profesională în domeniul nostru. Pentru ca specialiștii din întreaga țară să aibă un acces cât mai facil la aceste cursuri de inițiere, am organizat mai multe sesiuni, atât în București, cât și în principalele orașe, centre industriale și de afaceri (Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov).

În plus față de acestea, organizăm anual cursuri și workshop-uri care abordează diverse sub-domenii ale Facility Managementului. Dorim astfel să venim în ajutorul comunității noastre, în care se resimte din ce în ce mai puternic lipsa de forță de lucru specializată. În cei nouă ani de existență ai asociației, aceste workshop-uri au tratat subiecte precum clădirile verzi, securitatea și siguranța clădirilor, mentenanța tehnică, sistemele de management al clădirilor (BMS), asigurarea performanțelor optime a sistemelor de încălzire-răcire și ventilație (HVAC), securitatea la incendiu și situațiile de urgență, right sizing-ul inteligent în FM, sustenabilitatea etc. La aceste evenimente au participat peste 2.000 de specialiști în domeniu, bucurându-se de prezența a numeroși lectori români și străini. Printr-o viziune clară și o platformă unitară, ROFMA își afirmă implicarea efectivă și pe termen lung în pregătirea specialiștilor, într-unul dintre cele mai dinamice și pline de potențial sectoare ale economiei românești.

Nu în ultimul rând, prin semnarea unui protocol de colaborare cu Universitatea Politehnică din București, ROFMA a devenit asociație profesională parteneră în derularea primului program de Masterat în Managementul Facilităților din centrul și sud-estul Europei.

Beneficiile majore ale calității de membru ROFMA

  • Evoluați profesional – prin amplul program educațional ce cuprinde cursuri de inițiere, aplicative și cursuri autorizate de perfecționare în Facility Management.
  • Dezvoltați imaginea proprie – prin apartenența la unica asociație națională de profil.
  • Influențați efectiv – propunând direct inițiative și soluții, valorificându-vă afacerea și crescând prestigiul dumneavoastră în comunitate.
  • Dezvoltați relații profesionale și de afaceri – cu ocazia evenimentelor organizate de ROFMA și de partenerii asociației.
  • Accesați direct informații de ultimă oră, studii și analize de profil locale și internaționale.

Important! Calitatea de membru ROFMA garantează în exclusivitate gratuități și costuri semnificativ reduse, pentru activitățile organizate de ROFMA și partenerii acesteia.

Invităm profesioniștii din domeniile Facility Management, Workplace Management și Property Management din România să joace un rol în misiunea ROFMA – să susțină finanțarea proiectelor noastre, să participe la evenimentele organizate de noi și de parteneri, să se înscrie la newsletter pentru a primi știri despre activitatea asociației, studii, analize de piață și alte resurse valoroase. Le dăm ocazia astfel, să facă parte din acest domeniu de viitor și să se implice activ în dezvoltarea sa prin noi proiecte de impact.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here