Ați putea crede că operațiunile clădirii dumneavoastră reflectă o abordare ecologică, dar de unde știți ce se întâmplă de la o lună la alta? Analiza comparativă energetică (sau benchmarkingul) înseamnă revizuirea lunară a performanței energetice pentru a determina dacă funcționarea unei clădiri este mai bună sau mai rea în comparație cu ea însăși, cu alte clădiri dintr-un portofoliu dat și/sau cu operațiuni similare. Unul dintre cele mai importante criterii de sustenabilitate pentru managerii de facilități și proprietarii de clădiri este eficiența energetică, care reprezintă un mod de a gestiona și de a restrânge creșterea consumului de energie.

Benchmarkingul compară măsurile de performanță și procesele de afaceri cu cele mai bune practici din industrie. De asemenea, măsoară performanța prin utilizarea unor indicatori specifici, printre care:

  • gradul de ocupare
  • costul de întreținere per metru pătrat
  • costul utilităților per ocupant
  • consumul de apă per ocupant
  • suprafața curățată per lucrător, din departamentul de menaj
  • procente de deșeuri deviate

Aceste valori ale performanței pentru clădirile individuale pot fi comparate cu valorile de referință ale industriei. Benchmarkingul le permite operatorilor de clădiri să efectueze multe sarcini critice pentru reducerea consumului de energie și apă, deșeuri și emisii de gaze cu efect de seră. Prin analiza de referință, profesioniștii din construcții pot învăța dintr-o varietate de perspective, cât de bună sau de slabă este performanța unei clădiri. Dacă o facilitate are performanțe reduse, echipa de administrare a proprietății nu poate determina cel mai bun mod de îmbunătățire a performanței, până când nu se efectuează evaluarea comparativă.

În continuare vom prezenta cinci componente critice pentru a vă începe drumul spre analiza comparativă a energiei:

1. Comparați eficiența energetică

Prima dată când se realizează o operațiune de benchmarking a unei clădiri, trebuie creată o bază de referință anuală a performanței energetice, în raport cu care pot fi măsurate viitoare evaluări energetice. Acest lucru permite operatorului să evalueze modificările relative ale performanței clădirii în timp și să stabilească obiective pentru performanțele viitoare (cum ar fi o reducere procentuală de la linia de bază). Normalizarea facturilor de utilități prin software-ul de referință asigură că modificările de performanță reflectă operațiunile și practicile de gestionare, mai degrabă decât schimbările gradului de ocupare din clădire sau a celor cauzate de fenomenele meteorologice neobișnuite.

În plus, multe sisteme de evaluare comparativă generează un rating care compară performanța energetică a unei clădiri, cu cea a clădirilor similare.

De exemplu, ratingurile de la 1 la 100 generate de ENERGY STAR Portfolio Manager reflectă eficiența energetică a unei clădiri ca procent comparativ cu un set de date de clădiri realizat la nivel național. Astfel, o clădire de birouri cu un scor energetic de 75 în Portfolio Manager, se află în cel de-al 75-lea procent comparativ cu eficiența energetică a clădirilor de birouri similare la nivel național, ceea ce o face un foarte bun performer. Un centru de date cu un scor de 10 se află în al 10-lea procent comparativ cu eficiența energetică a centrelor de date similare la nivel național, ceea ce îl face performer slab. Această comparație le oferă operatorilor o perspectivă importantă asupra performanței clădirilor lor față de alte clădiri și îi ajută să garanteze eficiența energetică pe care ar trebui să o atingă facilitățile lor.

2. Analizați-vă facturile de utilități

În mod surprinzător, mulți profesioniști din domeniul Facility Managementului și proprietarii  de clădiri nu și-au colectat și revizuit facturile de utilități, deoarece plata utilităților este adesea externalizată, în special pentru portofoliile de proprietăți. Majoritatea sistemelor operaționale de evaluare comparativă necesită ca profesioniștii din construcții să colecteze și să introducă în sistem facturile de utilități, din 12 luni consecutive, pentru fiecare clădire. În funcție de gradul de ocupare al clădirii și de alți factori, acest exercițiu simplu poate oferi informații importante asupra tendințelor de performanță energetică a clădirii, inclusiv identificarea ineficiențelor.

Institutul pentru Eficiență în Construcție a creat sistemul LEAN (Analiza Energiei Energetice), care este o modalitate rentabilă de a măsura performanța clădirii folosind datele de pe facturile de utilități, ca sursă principală de informații. LEAN generează modele de performanță energetică în clădiri. În loc să efectueze audituri energetice la fața locului, acesta combină un instrument de analiză statistică (denumit analiza de regresie), cu datele de utilități pentru a crea aceste modele. Instrumentele analitice, precum LEAN, pot oferi o estimare preliminară a dimensiunii și alcătuirii proiectelor potențiale de eficiență energetică.

3. Utilizați software-uri de diagnostic a performanței energetice în clădiri

Majoritatea clădirilor comerciale au la dispoziție puțin sau chiar deloc feedback cu privire la performanța energetică. Facturile de utilități oferă câteva informații, însă potențialul lor de a viza anumite domenii specifice pentru economiile de energie este limitat. În prezent, alte instrumente furnizează doar informații generale de benchmarking sau necesită introducerea extinsă de date.

Programele și serviciile FirstView ™ sunt instrumente care le permit proprietarilor de clădiri, profesioniștilor în materie de eficiență energetică și proiectanților, să extragă informații mai eficiente și mai specifice, privind performanța energetică din inputurile de date de bază. Dezvoltat de către New Buildings Institute (NBI) și testat pe mii de clădiri, instrumentul FirstView creează automat un model de energie simplificată a clădirii care poate diagnostica rapid oportunitățile de îmbunătățire și poate compara automat performanțele unei clădiri cu alte construcții similare. Folosindu-se doar de facturile lunare de utilități și de câteva caracteristici ale clădirii, software-ul și serviciile FirstView de la NBI vă pot ajuta să depășiți un scor de referință static, ceea ce vă permite să investiți resurse de audit, acolo unde va fi cea mai mare nevoie.

4. Evaluați măsurile de eficientizare a consumului energetic

Una dintre cele mai mari bariere în calea eficienței energetice este impactul incert al măsurilor de eficiență energetică. Proprietarii și managerii de clădiri ezită să investească în îmbunătățiri ale performanței energetice care s-ar putea să nu atingă randamentul preconizat al investițiilor (ROI). Proiecțiile de economii de energie sunt adesea inexacte, deoarece performanța clădirii este supusă multor factori diferiți.

De exemplu, modernizarea sistemelor mecanice HVAC este costisitoare și ar putea să nu atingă economiile preconizate. Acest lucru se poate datora comportamentului ocupanților, instalării și întreținerii deficitare a sistemului sau a lipsei de experiență a operatorului. Noile sisteme de iluminare cu o perioadă scurtă de rambursare a investiției, pot să nu obțină economiile preconizate dacă ocupanții clădirii țin luminile aprinse, pentru perioade mai lungi decât cele anticipate. 

Benchmarkingul oferă un mecanism de feedback care ajută operatorii de clădiri să evalueze dacă măsurile de eficiență energetică ating performanța preconizată și economiile de costuri. De asemenea, îi ajută pe profesioniștii din construcții să ia măsuri pentru a îmbunătăți performanța, în cazul în care nu sunt îndeplinite așteptările. Pe lângă furnizarea de feedback cu privire la măsuri specifice, evaluarea comparativă oferă profesioniștilor din domeniul construcțiilor date pe care le folosesc adesea pentru a justifica proiecte de eficiență energetică.

5. Abordarea eficienței energetice

Benchmarkingul este, de asemenea, un mod eficient de implicare a ocupanților în eficiența energetică. În facilitățile ocupate de chiriași, aceștia consumă deseori mai mult de jumătate din energia totală utilizată în clădire, cu toate acestea, profesioniștii din construcții pot avea o influență limitată asupra ocupanților în ceea ce privește măsurile și comportamentul eficienței energetice. Acest lucru înseamnă că interacțiunea cu chiriașii reprezintă o parte foarte importantă a eficienței energetice. Analiza de referință poate ajuta la eliminarea acestui decalaj, oferind beneficii concrete legate de eficiența energetică, atât proprietarilor de clădiri, cât și chiriașilor.

Evaluarea nivelurilor de performanță energetică permite implementarea strategiilor și practicilor de îmbunătățire a performanței pentru a realiza operațiuni mai bune în clădiri. Având în vedere evoluția industriei din acest domeniu, va fi esențial ca profesioniștii din construcții să adopte cele mai noi abordări, privind benchmarkingul energetic și să depășească barierele potențiale, pentru a se asigura că instalația sau proprietatea lor oferă cea mai mare rentabilitate pentru toate părțile implicate în afacere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here