Un loc de muncă bine proiectat are beneficii pentru aproape toată lumea implicată – angajații simt că sunt mai apreciați când vin la serviciu și sunt dispuși să contribuie mai mult, angajatorii sunt capabili să maximizeze productivitatea și eficiența între departamente, iar managerii de facilități au mai puține dureri de cap legate de întreținere. Acest lucru pare evident la o primă vedere, dar dificultatea pentru managerii de facilități este găsirea soluției ideale de proiectare pentru tipul specific de companie care ocupă un spațiu dat. O simplă căutare de imagini online va genera sute de fotografii ale unor interioare strălucitoare și futuriste de la companii mari, de succes, dar care sunt principiile care stau la baza acestui tip de design? Cum ajută mediul construit acea companie în parte să crească și să își atingă obiectivele de afaceri?

Din fericire, există trei tendințe de design principale care stau la baza fiecărui mediu de birou modern, indiferent de industrie sau modelul particular de afaceri al companiei. Aceste tendințe sunt:

• Încurajarea creativității în rândul angajaților.

• Integrarea tehnologiilor utile în mediul construit.

• Punerea unui accent mai mare pe bunăstarea angajaților.

Scopul punerii în aplicare a acestor strategii poate fi depășirea concurenților prin oferte sau soluții creative de produse, utilizarea tehnologiei pentru a ajuta angajații să îndeplinească mai eficient sarcini legate de locul de muncă sau să păstreze talentul valoros, asigurând sănătatea angajaților și satisfacția la locul de muncă. Deși aproape universal întâlnite în designul modern al birourilor, aceste tendințe sunt filtrate prin obiectivul culturii și identității unice a fiecărei companii în parte, adesea cu rezultate foarte diverse. Un bun design al locului de muncă ar trebui să urmărească întotdeauna să atingă obiectivele unei companii, respectând în același timp cultura sa internă, indiferent dacă biroul este deținut de o întreprindere tehnologică de vârf, de o firmă mai tradițională sau de orice al tip de organizație.

  • Încurajarea creativității angajaților

Prima tendință este poate cea mai greu de măsurat: încurajarea creativității angajaților prin alegeri de design conștiente. Beneficiile angajaților companiei de a fi constant creativi sunt binecunoscute, dar adesea dificil de atins. Prin eliminarea silozurilor și încurajarea colaborării dintre departamentele interne, angajații sunt încurajați să se gândească diferit și să vină cu noi soluții la problemele existente, în loc să concureze pur și simplu cu ceea ce fac alte companii. Acest lucru creează o cultură a companiei în care persoanele cu cea mai mare dorință de succes pot să înflorească, mai degrabă decât să fie obligați să se conformeze normelor din industrie. Acest lucru are ca rezultat, în cele din urmă, îmbunătățiri ale liniei de bază a companiei, odată ce clienții și potențialii clienți iau la cunoștință de soluțiile din ce în ce mai valoroase oferite ca urmare a acestui impuls al creativității.

Proiectarea spațiilor care să favorizeze creativitatea angajaților poate fi abordată în mod diferit în funcție de industrie, dar ideea generală este de a elimina silozurile între diverse departamente și de a încuraja un spirit de creativitate și colaborare. Iată câteva modalități de a face acest lucru:

• Coborârea pereților de mobilier. Reducerea barierelor vizuale, precum cuburile și birourile individuale care izolează angajații, promovează un mediu de lucru mai deschis și mai conectat, care încurajează angajații să împărtășească ideile mai des.

• Plasarea departamentelor diferite mai aproape unul de celălalt. Acest lucru poate părea contraintuitiv, dar intersecția dintre opiniile și abordările diferite dintre departamente interne opuse poate duce la mai multe soluții inedite pentru problemele comune.

• Înlocuirea pereților solizi cu sticlă transparentă. Pe lângă aspectul elegant și modern, această alegere de design crește transparența într-un birou, atât în mod literal, cât și figurat. Angajații de nivel inferior au șansa de a-și vedea superiorii la locul de muncă, mai degrabă decât de a se simți constant deconectați de ei.

• Mutarea spațiilor de lucru ale personalului din conducere între cele ale altor angajați. Continuând tendința de conectare a angajaților de nivel superior cu subordonații lor, personalul de conducere este plasat din ce în ce mai mult printre alți angajați, pentru a încuraja un sentiment de camaraderie și spirit de echipă, mai degrabă decât de ierarhia corporativă tradițională.

• Transformarea mai multor spații de birouri private în spații colaborative comunale. Pe măsură ce conectivitatea angajaților devine din ce în ce mai apreciată, primele spații sacrificate de la locul de muncă sunt birourile mari și private din trecut. În locul lor se află acum zone de întâlnire comunale destinate să promoveze colaborarea spontană și o mentalitate de echipă între angajați.

Mai jos este un exemplu de proiect real din lume care încorporează această estetică open office. Acest loc de muncă a fost conceput pentru un client din industria finanțelor al cărui birou avea în prealabil pereți înalți, o schemă de culori mai închisă și o rețea restrânsă de pasarele, mai degrabă decât spații comune deschise. Noul design al spațiului de birou oferă un mediu mai ușor, mai deschis, cu accent sporit pe zonele de întâlnire partajate și linii de vedere neîntrerupte pe întregul etaj.

16026 Commerce Bank 2nd Floor // V Three Studios
  • Integrarea tehnologiilor utile în mediul construit

Pentru companiile ai căror angajați își îndeplinesc funcțiile de bază folosind tot soiul tehnologii – care în ziua de astăzi înseamnă aproape toate companiile – integrarea acestora în mediul construit reprezintă o componentă cheie a proiectării locului de muncă. În cazul în care tehnologia a fost adăugată cândva în ultimele etape de construcție, aceasta a devenit este atât de integrantă funcționalității majorității birourilor încât afectează aproape fiecare decizie de-a lungul procesului de design.

Printre exemple ale acestor decizii specifice de proiectare se numără:

• Reducerea stocării hârtiei. Spațiul de birou care anterior ar fi fost dedicat stocării de hârtie este acum utilizat în alte scopuri.

• Regândirea stațiilor de lucru ale angajaților. Stațiile de lucru moderne sunt proiectate pentru a adapta tehnologiei care este într-o continuă schimbare și care este atât de necesară pentru desfășurarea activităților zilnice. Odată cu apariția integrării tehnologice,apare și un set de responsabilități din ce în ce mai diversificat pentru fiecare angajat, având în vedere că practicile tradiționale de afaceri sunt acum mult mai eficiente. Astfel, fiecare angajat are nevoie de spații de lucru din ce în ce mai personalizate, având în vedere rolurile lor specifice. Soluția de proiectare pentru această situație este de a planifica flexibilitatea fiecărui post de lucru al angajaților, astfel încât biroul să nu fie reproiectat în mod continuu pentru fiecare nouă iterație a tehnologiei sau schimbare a funcțiilor de muncă ale unei persoane.

• Conectarea angajaților atât la birou cât și în afara acestora. Spațiul flexibil pentru întâlniri a devenit o prioritate tot mai mare pentru majoritatea companiilor, datorită faptului că mulți angajați au acum opțiunea de a lucra de la distanță și de a utiliza tehnologia pentru a interacționa cu colegii lor din birou. Acest lucru a dus la proiectarea unor săli de întâlnire specializate, care să permită efectuarea de apeluri telefonice, conferințe video, partajare de fișiere și multe altele.

• Îmbunătățirea eficienței cu ajutorul tehnologiei integrate. Iluminarea inteligentă și senzorii pot crește semnificativ eficiența unei clădiri, reducând astfel costurile de utilități. Un exemplu relevant este capacitatea de a monitoriza nivelurile de încălzire și climatizare de la fiecare etaj al unei clădiri, de a examina datele colectate și apoi de a optimiza sistemul pentru performanțe energetice optime. Acest tip de tehnologie devine din ce în ce mai comună și a fost chiar adoptat ca cerință de cod în multe orașe din SUA.

  • Punerea unui accent mai mare pe bunăstarea angajaților

O a treia tendință esențială care stă la baza principiilor moderne de design a locului de muncă este un accent tot mai mare pe satisfacția angajaților, inclusiv pe bunăstarea acestora. Indiferent de tipul de companie, acum este mai important ca oricând să ne concentrăm asupra angajaților ca mijloc de a păstra talentul și de a consolida cultura companiei. Ca și în cazul celorlalte tendințe de proiectare, acest lucru poate fi exprimat diferit în funcție de tipul de activitate pe care o realizează o companie, dar există câteva caracteristici comune între majoritatea spațiilor. Acestea includ:

• Îmbunătățirea facilităților. Este un fapt bine stabilit că angajații fericiți își îndeplinesc munca mai bine și mai în mod consecvent, iar designul modern al birourilor a răspuns în consecință. Facilitățile îmbunătățite, cum ar fi cafenele, zonele de jocuri, sălile de masaj și multe altele sunt deseori incluse în designul locurilor de muncă încă de la începutul unui proiect.

• Furnizarea de spații de lucru proiectate ergonomic. În timp ce spațiile de lucru trebuie să fie proiectate special pentru a se potrivi cu o varietate de tehnologii, este tot mai important ca acestea să fie concepute ergonomic pentru a preveni oboseala și disconfortul angajaților, precum și pentru a ajuta lucrătorii să își îndeplinească funcțiile cu ușurință și în mod eficient. Acest lucru se realizează cu ajutorul unui mobilier reglabil în înălțime, precum și prin aranjamente creative ale componentelor din fiecare spațiu de lucru al angajaților. Dincolo de băncile de lucru în sine, companiile oferă mai multe spații în care angajații pot alege să lucreze, inclusiv zone de pauză pentru lucrări în stil cafenea, zone de colaborare și opțiunea de a lucra de acasă sau o altă locație îndepărtată. Această varietate de opțiuni este destinată să promoveze bunăstarea angajaților, precum și să sporească creativitatea și eficiența.

• Creșterea dimensiunii zonelor de pauză și recreere. Dincolo de adăugarea de facilități suplimentare de care angajații să se bucure, designerii cresc acum și dimensiunea fizică a spațiului alocat acestor resurse și activități.Astfel, spațiile care erau destinate stocării hârtiei, de exemplu, sau vechile birouri de dimensiuni mari, pot fi sparte și transformate în zone de luat masa, săli de agrement și alte facilități. În plus, aceste spații sunt acum mai centralizate și au mai mult acces la lumina naturală, în loc să fie ”ascunse” în colțurile clădirii sau în subsoluri, cum ar fi încăperile mai tradiționale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here