Daniel Neagu - Facilities Manager Consultant

Facility Focus: FM Professional Perspective, Interviu cu Daniel Neagu Facilities Manager Consultant

Experienţa mea în facility management a început odată cu nevoia angajatorului meu de a superviza relaţia proprietar, chiriaşi şi firma de facility prestatoare de servicii şi a continuat cu absolvirea singurului curs de profil din acea perioadă, i.e. Aprilie 2017. Am adăugat astfel experienţei de 16 ani în Hospitality, cunoştinţe noi şi am înţeles că serviciile şi activitatea de customer trebuie susţinute de operaţiuni clare şi precise de facility management. Practic, activitatea de facility este suport pentru toate activităţile care se desfăşoară într-o locaţie fie că vorbim de o clădire de birouri, un complex rezidenţial, un spaţiu comercial sau industrial.

Ce a declanşat interesul dvs. pentru industria de Facility Management şi ce vă motivează?

Nevoia de a oferi o experienţă completă clientului m-a făcut să-mi doresc să înţeleg mai bine activitatea de facility. Anul acesta voi absolvi Masterul în Facility Management deschis pentru prima oară în România, în 2017, de către Universitatea Politehnică, Bucureşti. Am avut astfel ocazia să acumulez multe cunoştinţe practice de la specialiştii din domeniu, lectori ai acestui master.

În care din diviziile de Facility Management vă poziţionaţi cu cea mai bogată experienţă?

Îmbinând experienţa anterioară din Hospitality cu activitatea pe care o desfăşor azi, consider că partea de Soft Services mi se potriveşte cel mai bine. Îmi îmbunătăţesc însă cunoştinţele de Hard Services pentru că un facility manager competent trebuie să cunoască toate ramificaţiile facility managementului şi să acţioneze ca şi liant între acestea. Help Desk, Housekeeping şi Hospitality sunt activităţile care necesită atenţie sporită la detalii. Grija faţă de client, curăţenia spaţiului în care clientul îşi desfăşoară activitatea sunt aspecte primordiale în rutina zilnică a unui departament de facility.

Ce reprezintă pentru dvs. un serviciu de Facility Management competitiv?

Editorialul “The World’s View of Multinationals” al revistei britanice “The Economist” concluziona că firmele multinaţionale reprezintă unul dintre cei mai reprezentativi factori ai progresului economic contemporan. Ele “răspândesc bogăţia, munca, tehnologiile avansate şi contribuie la ridicarea standardului de trai şi îmbogăţirea mediului de afaceri”. Inevitabil, prezența în România a acestor multinaţionale a dus la evoluţia sectorului de real estate şi implicit a industriei de facility din România.

A oferi servicii de facility integrate nu este din punctul meu de vedere neapărat cel mai bun criteriu de competitivitate. Sunt puţine firme azi care oferă cu adevărat servicii integrate. Un serviciu de facility competitiv trebuie să fie în primul rând un serviciu de calitate, eficient şi cu un cost rezonabil.

Problema forţei de muncă în România afectează clar şi domeniul facility. Lipsa personalului calificat, a tehnicienilor sau a personalului de curățenie, dictează modul în care firmele răspund prompt la solicitările clienţilor. De cele mai multe ori această problemă de personal pune în pericol activităţile de bază care trebuie acoperite prin contract, ducând la costuri suplimentare suportate fie de firma de facility, fie de către client direct. Din acest punct de vedere putem spune că problema competitivităţii poate fi privită atât prin prisma clientului/ beneficiarului, dar şi prin prisma firmei de facility. Întreţinerea corectă a echipamentelor, menţinerea lor în parametrii indicaţi de producător spre buna funcţionare, efectuarea serviciilor de mentenanţă periodică sunt câteva indicii pentru un facility management competitiv.

O activitate defectuoasă a echipei duce la costuri suplimentare nejustificate, pierderea contractelor şi implicit la falimentul firmei de facility.

Un serviciu de facility competitiv trebuie să fie transparent şi presupune raportări periodice vis-a-vis de activităţile de mentenanţă prestate.

Ştim că profesaţi în domeniul Hotelier din România, credeţi că departamentul de Housekeeping, poate fi considerat un element esenţial aflat sub umbrela departamentului de Facility Management?

Motto-ul unei companii de facility din USA este: “Good people. Clean buildings. Better communities.” Departamentul de Housekeeping este o componentă de bază a facility managementului. Curăţenia este primul lucru vizibil pe orice tip de proprietate. Echipamentele care asigură funcţionalitatea indiferent de performanţele lor rămân mereu în “back office”, pe când curăţenia este definitorie fiind practic cartea de vizită a proprietăţii respective. Odată cu apariţia noilor tehnologii şi a materialelor noi de construcţii Housekeeping-ul a trebuit să se reinventeze. Vorbim astfel, azi, despre curăţenie industrială, dust control, managementul deşeurilor, curăţenie în spaţii sterile, curăţenie în zone comerciale, curăţenie spaţii vitrate, curăţenie specială pentru pardoseli, ș.a.m.d. Produsele folosite ţin şi ele pasul cu noile tehnologii, se ţine cont mai mult ca niciodată de protejarea mediului de lucru şi per ansamblu de protecţia mediului. Au apărut furnizori de servicii specifice, cum ar fi strângerea şi curăţarea covoraşelor de la intrarea în clădiri, externalizarea acestor servicii a devenit un obicei, se câştigă timp şi bani.

Menţionaţi trei lucruri pe care aţi vrea să le îmbunătăţiţi în profesia de Facility Manager.

Din punctul meu de vedere un aspect important de îmbunătăţit este balansarea educaţiei în FM cu experienţa propriu zisă. Informaţiile noi trebuie puse în practică imediat şi constant, pentru a avea eficiență şi productivitate ridicată, atât pentru beneficiarul final, cât şi pentru firma de FM.

Un Facilities Manager, de asemenea, trebuie să îmbunătăţească permanent interacţiunea cu clientul final, dar şi cu angajaţii şi furnizorii terţi de servicii. Responsabilitatea FM Managerului este cu atât mai mare cu cât el acţionează ca o interfaţă între toţi aceştia.

“Going the extra mile” – majoritatea FM Managerilor se rezumă la a respecta planul de mentenanţă şi nu vin cu idei noi de eficientizare, de îmbunătăţire a sistemelor prin retehnologizare, acolo unde se poate. Ar trebui să depăşim ca mentalitate ideea de “merge şi aşa”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here