Dacă ați petrecut vreodată ore în șir pentru ca un operator de servicii să vină și să vă repare mașina de spălat/linia telefonică/fotocopiatorul sau orice alt dispozitiv, cu siguranță veți aprecia orice tehnologie nouă care poate scădea cu până la trei ore din acel timp de așteptare.
Acest lucru este posibil cu ajutorul tehnologiei Ahead, dezvoltată de compania Schindler. Un studiu recent realizat în Italia a arătat că, într-o clădire mare care găzduiește un număr semnificativ de ascensoare, există o medie de trei ore înainte ca cineva să observe când unul dintre ele nu este funcțional. Oamenii doar îl așteaptă pe primul care sosește, iar ideea că liftul de lângă el nu va sosi în curând nu le va trece prin cap prea curând.
Când, în cele din urmă, devine clar că ascensorul nu mai funcționează, procesul de reparare va începe cu un apel către centrul de service de la managerul de facilități din clădire, care apoi trimite un tehnician de service pentru a diagnostica problema și, poate, să îl repare.
Procesul este unul reactiv, lent și vag.
Tehnologia Ahead utilizează un proces de monitorizare continuă, ceea ce înseamnă că ascensoarele din întreaga lume sunt comparate și analizate pentru a colecta toate informațiile operaționale – oferind un set imens de date statistice a mediei de funcționare. Dacă doar unul dintre aceste ascensoare prezintă o anomalie în citirile sale, în comparație cu ceea ce este considerat statistic “normal” – de exemplu dacă se determină o creștere a temperaturii sau că liftul se deplasează prea repede ori ușa nu se închide corespunzător – o alertă este pornită automat și trimisă către Centrul de apel 24/7 al firmei Schindler, care poate detașa un tehnician de service în consecință. Acest proces nu are loc într-un mod ad-hoc – în locul tehnicianului care pierde timpul pentru identificarea erorilor și apoi speră că are instrumentele potrivite pentru a remedia problema, acesta primește din start toate informațiile despre problema pe care trebuie să o abordeze, chiar înainte de a pleca spre locul în care este solicitat.
Totuși, acesta este doar începutul tehnologiilor de ultimă oră pe care Schindler le-a dezvoltat. Folosind aceeași tehnologie pe care compania o utilizează pentru a rezolva problema telefonului de urgență din lifturi, Schindler a dezvoltat un produs numit ActionBoard. Mai exact, este vorba despre o interfață care poate fi accesată de client și care oferă transparență asupra întregului portofoliu. Astfel, orice fel de notificări pentru o anumită unitate pot fi trimise la acesta,fiind disponibile toate detaliile contractului și istoricul operațiunilor, precum și un program de întreținere. Toate aceste informații pot fi accesate de către client și sunt actualizate în timp real.
Cu ajutorul acestui produs, managerii clădirilor pot informa chiriașii despre situații și evenimente în curs de dezvoltare, cum ar fi reparații programate sau de urgență. Sistemul poate chiar să efectueze controale sanitare ale echipamentului și să transmită date părților interesate relevante.
Toate acestea utilizează un ”hub” analitic bazat pe tehnologie cloud, dezvoltat de GE, numit Predix, care dispune de funcții de ultimă oră din domeniul reparațiilor predictive.
BlackBoard
Mai mult de atât, Schindler a dezvoltat un alt produs tehnologic, ce poartă numele de BlackBoard. Acesta este un ecran tactil care poate fi plasat în afara ușilor liftului sau a oricărei alte zone comunale, pentru a afișa toate informațiile necesare.
Astfel, un administrator de facilități ar putea dori să încarce un program de întreținere sau informații de renovare pentru clădire sau să facă publicitate pentru posturile vacante din spațiu. Tehnologia ar putea fi, de asemenea, utilizată de chiriași, pentru a lista orice fel produse pe care doresc să le vândă sau chiar să invite ceilalți locatari ai clădirii la o petrecere pe care o dau. Aplicațiile acestui produs pot fi aproape nelimitate.
Doorshow
Chiar mai inovatoare este o extindere a tehnologiei destinată locațiilor de dimensiuni mai mari, care deja a fost primită cu entuziasm în Europa. Tehnologia se numește Doorshow și permite proiectarea de imagini și videoclipuri pe exteriorul ușii ascensorului. Dacă există un loc în care audiența poate fi captivată, cu siguranță este ușa unui ascensor, în fața căruia oamenii oricum sunt nevoiți să aștepte până când acesta va ajunge.
Prin intermediul Doorshow întreaga ușă a ascensorului devine un ecran de dimensiuni destul de mare, adecvat pentru afișarea clipurilor video scurte sau a reclamelor Mesajele pot fi ușor încărcate, modificate și programate online sau printr-o aplicație mobilă.
Salvarea de vieți
Una dintre cele mai ingenioase aplicații ale acestei tehnologii este cea pentru situațiile de urgență. Oricine are îndatoriri de gardă și s-a confruntat cu chiriași necooperanți, care nu vor să folosească scările de incendiu în timpul unui exercițiu de incendiu sau chiar în cazul unei urgențe reale, știe cât de dificilă este această misiune. Totuși, proiectarea pe toate ușile lifturilor din clădire mesaje precum ”Nu intrați în ascensor!” sau ”Utilizați scara de incendiu” pot ușura foarte mult această misiune.
Ascensoarele care au posibilitatea de a detecta automat problemele de funcționare economisesc, în medie, aproximativ trei ore din timpul necesar pentru efectuarea reparațiilor și din timpul total de întrerupere, toate acestea în timp ce afișează și mesaje privind îndatoririle chiriașilor privind curățenia sau împiedicându-i pe aceștia să ignore recomandările de siguranță în cazuri de urgență, proiectând mesaje de avertizare pe ușile exterioare.