Uneori, operațiunile de mentenanță a facilităților pot părea ca niște jocuri de noroc. Pe măsură ce o sarcină este finalizată, apare o altă problemă urgentă. Dar, pe măsură ce problemele de zi cu zi sunt tratate, o parte esențială a clădirii este adesea trecută cu vederea: acoperișul.
Un acoperiș lăsat necontrolat poate provoca o varietate de probleme, dar, din anumite motive, acesta este adesea ignorat. Preocuparea bugetară este motivul cel mai des întâlnit și e adesea la fel de importantă ca și acoperișurile care ne atârnă peste cap. Totuși, costurile pe termen lung ale acoperișului pot fi reduse dramatic cu ajutorul întreținerii preventive.
Întreținerea preventivă este cheia atât pentru un acoperiș sănătos, cât și pentru un buget stabil. Scopul este de a opri problemele înainte ca acestea să apară, evitând astfel reparațiile și înlocuirile costisitoare. Pentru a menține integritatea structurală a acoperișului, se recomandă o evaluare fizică de două ori pe an, în special în timpul primăverii și toamnei, pentru a proteja structura de condiții dure.
În primăvară, este esențial să verificați acoperișul și să monitorizați cum a decurs iarna. Zăpada, gheața, înghețul și dezghețarea pot provoca scurgeri, crăpături sau umflături ale acoperișului supra-stresat. În perioada de toamnă, obiectivul este de a curăța toate drenurile de frunze și resturi, pentru a permite scurgerea apei. O repercusiune cauzată de vara toridă este că evacuările de căldură se desprind în mod obișnuit de balamale și permit infiltrarea apei în structură. Trebuie făcută o examinare minuțioasă pentru a găsi toate problemele care ar putea să se înrăutățească odată cu începerea temperaturilor de iarnă.
Mulți oameni cred că un acoperiș nou nu trebuie întreținut, însă acest lucru este un mit. Imaginați-vă că aveți aceeași perspectivă și când vorbiți despre o mașină nouă. Vehiculele sunt duse la service, pentru revizie, la fiecare câteva mii de kilometri, pentru a le menține în funcțiune. Menținerea unui acoperiș este similară, chiar dacă nu îl vedeți în cea mai mare parte a timpului, acesta este folosit zilnic.
Cel mai bun mod de a prelungi viața acoperișului este să implementați imediat un plan de întreținere preventivă. De asemenea, producătorii pot oferi stimulente pentru întreținerea corectă a acoperișului, inclusiv prelungirea duratei garanției de viață cu până la 10 ani. Chiar dacă se pare că un acoperiș nou a fost instalat, adevărul este că, de multe ori, ani pot trece fără ca nimeni să verifice neregulile. Acest lucru poate crea probleme severe dacă facilitatea are un acoperiș plat, care necesită ca apa să fie eliminată de pe suprafața sa, cât mai curând posibil. Spre deosebire de casele rezidențiale cu acoperișuri înclinate, pe acoperișurile plate, comerciale, apa nu se varsă liber, ceea ce face ca lichidul să se infiltreze și să se scurgă în clădire. De asemenea, este important să obțineți o imagine vizuală a zonei pentru a determina dacă există tăieturi deschise, perforații sau daune cauzate de apă.
Două dintre cele mai mari greșeli pe care le poate face un manager de facilități sunt neglijarea și încercarea de a menține un acoperiș folosind personalul de întreținere generală. Teoretic, are sens să mergi fizic pe acoperiș pentru a identifica daunele și problemele, dar un specialist în acoperișuri a fost instruit pentru a depista probleme complexe, care încă nu s-au întâmplat. De exemplu, dacă există acțiuni de perforare sau găuri în acoperiș, unele pot fi prea mici pentru ca un non-expert să observe și nu vor fi peticite, pentru a împiedica apa să intre. Detaliile din jurul punctelor de penetrare, găurile din acoperiș, burlanele de acoperiș înfundate, detaliile metalice de pe marginea acoperișului și scurgerile de deasupra golurilor sunt doar câteva exemple de probleme care trec adesea neobservate. Profesioniștii în acoperișuri sunt, de asemenea, echipați pentru a oferi recomandări de diagnostic care ar putea afecta considerabil integritatea clădirii și a zonei din jurul său. De exemplu, restaurantele care gătesc regulat cu grăsime, necesită instalarea unei unități de oprire a grăsimii, ventilatoare de evacuare speciale și hote speciale, pentru a împiedica uleiul să ajungă în membrana acoperișului.
Managerii de facilități trebuie să stabilească, de asemenea, care este numărul de muncitori localizați pe un acoperiș, în orice moment, pentru reparațiile de aer condiționat, încălzire, satelit, canalizare și alte echipamente amplasate pe acoperiș. Este posibil ca mulți antreprenori care deservesc clădirile comerciale să nu se gândească la sănătatea acoperișului și de multe ori pot provoca daune neintenționate. Este recomandat să stabiliți o cărare bine delimitată pe acoperiș, pe care muncitorii să poată circula în timp ce lucrează la clădire. De asemenea, se recomandă ca oricine pășește pe acoperiș să fie semnat într-o condică. Acest lucru este util pentru identificarea rapidă a potențialelor neglijențe ale muncitorilor și pentru a putea stopa problemele, înainte ca acestea să se agraveze.
Atunci când problemele sunt identificate înainte de apariția daunelor ireversibile, factorul de cost scade dramatic, pe termen lung. Adesea se întâmplă ca o soluție majoră să depășească constrângerile bugetare ale managerului, ceea ce face esențial să identifice problemele cât mai repede posibil. De asemenea, este vital să ne amintim că orice deteriorare structurală cauzată de probleme neadresate ale acoperișului, în funcție de condițiile meteo, vârsta acoperișului și starea sa actuală, poate complica o problemă deja existentă.
De asemenea, este important să recunoaștem că nu toate acoperișurile sunt într-o stare suficient de bună pentru implementarea întreținerii preventive. Unele acoperișuri au depășit limitele operațiunilor preventive și sunt mai degrabă într-o stare de „triaj”. În aceste cazuri, dacă înlocuirea acoperișului nu se poate încadra în buget, ar fi prudent să analizați care sunt operațiunile de reparații pe care le puteți realiza, pentru a stabiliza cât se poate de mult starea acoperișului și să îi extindeți durata de viață, până în momentul în care bugetul vă va permite să îl înlocuiți.
Concluzia este că întreținerea regulată, realizată de profesioniștii în domeniu, este esențială pentru a maximiza durata de viață nu numai a acoperișului, ci și a întregii clădiri, protejând astfel investiția. Identificarea proactivă a problemelor și reparațiile necesare, vor contribui considerabil la asigurarea sănătății acoperișului și la evitarea complicațiilor și costurilor majore. O sumă relativ mică de bani cheltuită, pentru întreținerea preventivă astăzi, poate economisi o sumă imensă de bani și salva timp, mâine.