Omul de afaceri și prolificul inventator american Thomas Edison a încurajat inovația prin intermediul citatului său: „Există o modalitate mai bună de a o face – găsiți-o!”

Acest citat a devenit deosebit de relevant pentru 196 de țări, la sfârșitul anului 2015. Conferința Națiunilor Unite privind schimbările climatice s-a încheiat cu negocierea Acordului de la Paris – un acord pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și limitarea creșterii globale a temperaturii la sub două grade Celsius peste nivelurile preindustriale până în anul 2100.

Acordul de la Paris a inițiat numeroase strategii în diferite țări pentru a stabili obiective și a dezvolta planuri pentru atingerea acestora.

Cuplarea sectorială

În cazul mai multor membri UE din cadrul ONU, obiectivele stabilite au fost de-a dreptul ambițioase. Germania a dat un exemplu puternic timpuriu, propunând reducerea consumului de căldură cu 20 la sută până în 2020, iar emisiile de gaze cu efect de seră cu 67 la sută până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990.

În acea perioadă, în Germania, gazul a avut cea mai mare contribuție a sectorului de încălzire, la un nivel de 45%, iar în cazul domeniul transportului, cerințele de energie au provenit din industria petrolieră în proporție de 95%. Guvernul a înțeles clar faptul că o soluție alternativă în sectoarele de încălzire și transport îi va ajuta foarte mult în atingerea obiectivelor de emisii de gaze cu efect de seră.

Efortul germanilor a dat naștere unui nou termen care a câștigat un avânt important în următorii ani: cuplarea sectorială.

Termenul încapsulează o serie de idei:

Legarea industriilor de energie electrică, încălzire și transport prin infrastructură și furnizori de energie cu capacitate de stocare
Practica de a alimenta mașini și dispozitive care, în mod normal, s-ar baza pe combustibili fosili cu electricitate derivată din surse curate
Partajarea energiei între diferite sectoare și
Decarbonizarea altor sectoare prin intermediul unor surse de energie regenerabile, pentru atingerea obiectivului general de protecție a climei.

O teorie care a dobândit un impuls puternic este să facem tranziția către o lume complet electrică pentru a reduce impactul asupra mediului. Cu toate acestea, cuplarea sectorială ar avea potențial ecologic doar dacă se folosește electricitate generată prin metode cu un consum redus de CO2 în toate sectoarele. În scenariul unei lumi electrice, ar exista o cerere crescută de energie electrică, care ar necesita apoi o extindere a producției de energie cu zero emisii de CO2. După cum se poate observa, în Germania și în alte țări de pe glob a existat deja o schimbare semnificativă spre energia regenerabilă, folosind atât tehnologii solare fotovoltaice, cât și eoliene.

Sectorul transporturilor asistă deja la o creștere în popularitate a vehiculelor electrice care va atenua dependența ridicată de combustibilii pe bază de petrol și efectul ulterior asupra nivelului emisiilor de gaze cu efect de seră. De asemenea, tehnologia a evoluat suficient încât vehiculele electrice nu doar se pot încărca folosind energie din rețeaua electrică, ci sunt capabile de transfer de energie între vehicul și rețea. Luând în considerare dezvoltarea acestor tehnologii, trebuie să recunoaștem că nu putem compromite securitatea aprovizionării cu energie, cu toate acestea trebuie să menținem prețurile accesibile pentru gospodării și întreprinderi.

De la o soluție macro, la contribuția unei soluții micro

În 2015, aproximativ jumătate din cererea finală de energie din UE a fost utilizată pentru încălzire și răcire în clădiri și industrie. Jumătate din această capacitate a fost utilizată pentru încălzirea spațiului și o treime pentru procesele industriale.

Conform Agenției Internațională pentru Mediu și Energie (IEA) din cadrul UE, studiul Global Status Report 2017 indică faptul că imobilele și construcțiile sunt responsabile pentru aproximativ 36 la sută din consumul global de energie finală. Clădirile generează, de asemenea, 39% din emisiile de CO2 legate de energie. În dezbaterea privind cuplarea sectorială, multe dintre soluții trebuie să fie determinate de politica guvernamentală a fiecărui stat în parte, având în vedere considerentele majore de infrastructură. Însă, la nivel de clădire pot fi obținute rezultate care nu numai că vor scădea amprenta de gaze cu efect de seră, dar vor economisi și costurile în timp. Câștiguri de eficiență mai mari și măsurile de economisire a energiei pot și trebuie să reducă consumul energetic în sectoarele care pot ajuta la reducerea costurilor și la extinderea capacităților de generare a energiei electrice.

Ministerul Federal german pentru Afaceri Economice și Energie a publicat și o lucrare intitulată Energy Solutions Made in Germany. În această lucrare, nevoia de tehnologii în materie de eficiență energetică este recunoscută ca fiind un element important pentru a putea susține aprovizionarea cu energie sustenabilă. În ceea ce privește valorile economice și ecologice, economisirea energiei are o prioritate și mai mare decât generarea de energie suplimentară din surse regenerabile. În cadrul unei clădiri, conceptul de cuplare sectorială poate fi aplicat unei varietăți de aplicații de servicii care ar putea fi gestionate pentru a lucra împreună astfel încât să reducă atât consumul de energie cât și, prin urmare, impactul clădirii asupra mediului. Raportul IEA arată că implementarea tehnologiilor de digitalizare în clădiri, pentru managementul energetic inteligent, ar putea scădea consumul de energie al imobilelor cu până la 10% la nivel global.

Utilizarea unui sistem de automatizare a clădirilor, cum ar fi KNX, care este în conformitate cu specificația tehnică australiană recent publicată SA / SNZ TS ISO / IEC 14543.3, poate scădea semnificativ consumul de energie, precum și contribuția emisiilor de gaze cu efect de seră ale clădirii. Respectarea caietului de sarcini tehnice KNX asigură soluții ”future proof” care pot depăși ciclul de viața proiectat al construcției.

Tot mai mulți proprietari și administratori de facilități iau în considerare beneficiile instalațiilor regenerabile de energie solară și, în unele cazuri, energie eoliană, iar acest lucru poate compensa și cerințele generale de energie. Pentru clădirile rezidențiale și comerciale, trebuie luată în considerare creșterea pe piață a vehiculelor electrice și cerințele ulterioare pentru infrastructura de încărcare. Stațiile de încărcare EV pot varia de la o simplă încărcare de tip CA, care utilizează o priză normală de uz general, până la stații dedicate de curent continuu, de mare putere, care le asigură vehiculelor o autonomie de până la 200 de kilometri în doar opt minute de încărcare. Cerințele acestor infrastructuri de încărcare trebuie gestionate în limita capacității rețelei de furnizare a clădirii, a capacității de generare a energiei regenerabile și a sistemelor de stocare a energiei. În timp ce vânzările globale de vehicule electrice sunt în prezent doar aproximativ 1,8 la sută din vânzările totale de autoturisme noi, specialiștii prevăd o creștere între 40 și 75 la sută din vânzările totale, până în anul 2050. Acest lucru înseamnă că managerii și proiectanții de clădiri trebuie să ia în considerare această cerință suplimentară de încărcare în designurile lor.

Un aspect al important al implementării sistemelor BAS îl reprezintă capacitatea de a măsura încărcătura energetică a clădirii și utilizarea acestor informații în gestionarea sistemelor. Sistemele de automatizare au capacitatea de a asigura acest management prin controlul iluminatului, al încălzirii și ventilației, jaluzelelor și obloanelor, managementul energiei, infrastructura de încărcare EV și vizualizarea sistemelor de construcții.

Tranziția energetică din Germania și din întreaga Uniune Europeană este urmărită cu mare interes în întreaga lume. Obiectivele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră sunt ambițioase, însă cu toate acestea, abordarea provocărilor precum cuplarea sectorială determină inovația la nivel macro. La nivel micro și în clădiri, multe dintre soluțiile care pot face diferența există deja pe piață.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here