Sistemele computerizate de gestionare a mentenanței (CMMS) le oferă companiilor, școlilor, spitalelor, facilităților guvernamentale și altor entități un proces automat pentru programarea inspecțiilor și a activităților de întreținere planificate. În cazul instalațiilor mari și mici, software-ul se asigură că echipamentele funcționează eficient, iar sistemele rulează la niveluri optime, generând, de asemenea, economii de costuri cu utilitățile și prelungind în același timp durata de viață a activelor.
Un CMMS, cunoscut și sub numele de software pentru managementul activelor în întreprinderi (enterprise asset management sau EAM), îi ajută pe managerii de întreținere și inginerie să respecte normele din industrie și oferă o rentabilitate excelentă a investiției (ROI). Pentru a beneficia la maximum de un CMMS sau EAM, managerii trebuie să înțeleagă întreaga gamă de capabilități a acestora și trebuie să ia în considerare rolul pe care îl poate juca punerea în funcțiune pentru a asigura o implementare adecvată și o utilizare eficientă.
Atenția asupra beneficiilor
CMMS-urile de pe piață din ziua astăzi oferă în general următoarele elemente în pachetele lor software:
Achiziționare. Această caracteristică permite efectuarea de comenzi de cumpărare automate cu legături directe către furnizori. Când software-ul este configurat corespunzător, managerul și utilizatorii pot determina modul în care va avea loc procesul de aprobare a achiziției. Expedierea și primirea pot fi legate la inventar, care apoi poate fi legat de un sistem de tip aisle-and-bin, permițând administratorilor de sistem să mențină în mod eficient nivelurile de inventar și să auditeze mai ușor suprastocul.
Rapoarte. Printre numeroasele forme potențiale de feedback oferite de un CMMS se numără rapoartele privind activele, defecțiunile, inventarul, întreținerea predictivă și comenzile de cumpărare. Rapoartele au mai multe scopuri, dar, fără îndoială, cel mai mare avantaj al acestei caracteristici este capacitatea de a determina costul real al activului, inclusiv costul de întreținere a echipamentelor individuale, costurile de operare și costurile achizițiilor aferente utilizării echipamentelor, cum ar fi filtrele. Potențialul de raportare a programelor CMMS este aproape nelimitat.
Cereri de service. Integrată în software-ul CMMS sau EAM este și capacitatea de a trimite automat cereri de service pe măsură ce astfel de nevoi apar. Utilizatorul poate atribui cererea de service unui anumit departament sau unei persoane fizice, iar CMMS-ul generează o comandă de lucru pentru a începe procesul de reparație.
Comenzi de lucru. CMMS permite utilizatorului să selecteze tehnicianul responsabil pentru finalizarea unei comenzi de lucru. De asemenea, utilizatorul poate introduce informații precum data la care urmează să fie executată lucrarea și numărul de ore preconizat pentru finalizarea proiectului.
Întreținerea preventivă. În mod ideal, cererile de service sunt reduse la minimum, dar prin efectuarea unei planificări de întreținere preventivă (PM) prin CMMS, utilizatorul poate programa PM recurente, conform recomandărilor producătorului. Utilizatorul poate gestiona întreținerea lunară, săptămânală și chiar zilnică prin intermediul CMMS. Software-ul poate chiar permite programarea pe baza unor parametri specifici, cum ar fi timpul de funcționare mecanic.
Toate aceste funcții CMMS combinate le permit managerilor și tehnicienilor să protejeze în mod eficient activele facilității și desfășurarea fără cusur a comenzilor, a întreținerii și a reparațiilor pentru toate echipamentele.
Puterea datelor
Cum se combină funcțiile CMMS pentru a genera beneficii managerilor, departamentelor și organizațiilor? Răspunsul este simplu – informația reprezintă putere. Cu cât administratorii primesc mai multe date despre clădirile lor, cu atât știu mai multe despre starea și eficiența acestora și cu atât mai eficient le pot opera, în special în ceea ce privește consumul de energie, costurile operaționale și îmbunătățirile de capital.
Un CMMS permitele le managerilor să opereze clădirile mai eficient. Reduce timpul de nefuncționare și cheltuielile neprevăzute cauzate de defecțiunile echipamentelor. Un CMMS poate ajuta chiar la creșterea veniturilor, asigurându-se că spațiile ocupate sunt sigure, controlate corespunzător și funcționează la niveluri optime, oferindu-le un confort sporit ocupanților.
Utilizat în mod eficient, un CMMS poate permite managerilor să prognozeze bugete operaționale. Supravegherea bugetelor operaționale poate fi o sarcină destul de dificilă, de obicei din cauza defecțiunilor neprevăzute ale echipamentelor, închiderii spațiilor ocupate, contorizarea inexactă a inventarului și orele de muncă necorespunzătoare. Aceste probleme pot duce la cheltuieli ce depășesc bugetul prevăzut. Un CMMS complet implementat permite departamentului de facility management să facă proiecții corecte pentru PM, comenzi de lucru, stoc de echipamente și proiecte de capital.
Managerii pot utiliza datele colectate de CMMS pentru a crea proiecții financiare. Cu alte cuvinte, prin utilizarea regulată a sistemului CMMS, un manager poate urmări continuu starea echipamentelor având o vizualizare clară asupra comenzilor de lucru și a PM-urilor necesare pentru a le menține în funcțiune. CMMS creează rapoarte bazate pe inputuri, pentru a produce mai departe rapoarte pe care managerii le pot folosi astfel încât să poată realiza bugete de întreținere anuale cât mai precise.